6.4.09

Basel, İsviçre (Nisan 2009)

Mart ayının ortalarına doğru nereye giderim diye www.skyscanner.net 'te ucuz bilet ararken Easyjet'in Basel uçuşlarıyla karşılaştım. Fazla zaman kalmamasına karşın 140 EUR'ya gidiş dönüş biletimi aldım.

Kalacak yer için de www.couchsurfing.com 'dan birkaç kişiye yazıp kafama göre birini buldum, Nisan başı üç günlüğüne Basel yolculuğum başladı...

Easyjet birçok "low cost" havayolu gibi Sabiha Gökçen Havaalanı'ndan kalkıyor. Dolayısıyla İstanbul'un merkezinde oturuyorsanız 50 kilometrenin üzerinde yolu göze almanız gerekiyor. Üstelik taksiyle gitmek zorundaysanız en az ucuz uçak biletine ödediğiniz kadar para ödeyeceğiniz de kesin!

Benim uçuş öğle saatinde olduğundan Sultanahmet'ten tranvayla Taksim'e geldim. Taksim'den de Havaş otobüsüyle havaalanına gittim. Havaş yolu iki katı olmasına rağmen buraya da 10 Lira'ya gidiyor.

Check-in'den sonra hep birlikte bekleme salonuna alındık, epey de bekledik. Sonra pistin ucunda bekleyen uçağa "yürüyerek" götürüldük.

Yalınmıyorsam Easyjet "low cost" havayolu fikrinin bulucusu, en azından dünyanın ilk ucuz havayollarından. Bir ay veya daha önce alırsanız, 100 EUR'ya Basel ve Londra bileti bulmanız mümkün. İstanbul'dan başka bir yere uçmuyor, ancak Avrupa içinde epey bir noktaya uçuşu var. Londra'daki havaalanını bilmiyorum, ancak London Luton diye geçiyor. Basel'de indiği havaalanı ise İsviçre, Fransa, Almanya sınırına kurulmuş, zaten adını da bu üç ülkenin havalanına en yakındaki şehirlerinden alıyor: Basel - Mulhouse - Freiburg.

Uçuş iki saatten biraz fazla sürdü. Yiyecek, içecek verilmiyor, para ile satılıyor. Yiyecek için küçük menüler var, bunlar 5-8 EUR arası. İçecekler ise 2-3 EUR arası. Alkollü içecekler de satılıyor, onlar biraz daha pahalı. Ancak giderken fiyatlar pahalı geldi, bir şey yemedim. Tuhaf olan İsviçre'deki 3 günden sonra dönüşte fiyatlar epey ucuz geldi, bir şeyler aldım.

Basel'deki havalimanından bavulunuzu aldıktan sonra üç ülkeye ait ayrı çıkışlar var, gitmek istediğiniz ülkenin pasaport polisinden geçiyorsunuz.

Ben İsviçre'ninkine yöneldim, polis damga basmadı. Söyledim, önemli değil dedi. Bu arada İsviçre 1 Ocak 2009'dan itibaren Schengen ülkeleri kapsamında, Schengen vizeniz varsa gidebiliyorsunuz.

Havaalanından Basel şehir merkezine ulaşımın en iyi yolu otobüs. 2 numaralı otobüs doğrudan tren garına (Bahnhoff SBB) gidiyor ve 1.50 EUR. Kapıda bekleyen taksiler vardı ancak onlara yaklaşmayı bile düşünmedim. Bu kadar pahalı bir ülkede taksi fiyatları nedir, düşünmek bile istemiyorum!

Şehir merkezine otobüs yolculuğu 20 dakika sürüyor.

İlk günümde tramvayla Basel'i dolaştım. Hiçbir müzeye, kapalı yere girmedim, sürekli sokaklardaydım.
Daha önce İsviçre'ye gelmemiştim, ancak Almanya'nın epey bir şehrini dolaştım. Basel bana tipik bir Almanya şehri havası verdi. Tarihini okumadım, ancak büyük olasılıkla uzun zaman da Almanya'nın elinde bulunduğunu, en azından Alman etkisinde olduğunu tahmin ediyorum.

Basel'in ana meydanı diyebileceğim yerde Rathaus (Belediye Sarayı) var. Yine tipik Alman şehirlerinde olduğu gibi kırmızı tonlar kullanılan binanın süslemesiyle epey uğraşılmış.

Basel'de en önemli ulaşım aracı tartışmasız tramvay ve hemen hemen bütün hatlar Rathaus'un önünden geçiyor. Basel Fuar Merkezi'yle birlikte burası tramvay hatlarının iki önemli kesişme noktasından biri.

İsviçre'nin ne kadar pahalı bir yer olduğu şehrin her sokağında, her meydanında hissediliyor. Öğle yemeği için fastfood dekorasyonunda bir dükkana girdim, bir tabak makarnanın üzerinde 17 Frank (yaklaşık 12 EUR) fiyatını görünce kendimi dışarı zor attım.

Neyse ki Avrupalı Türkler İsviçre'ye de bol bol kebapçı açmış da, 5 EUR'ya makineyle kesilmiş, yoğurt soslu meşhur "Avrupa döneri" ile öğlenleri geçiştirebildim.

Basel'de yemek için bir diğer alternatif pizza. Biliyorsunuz kebapçılar gibi pizzacılar da bütün Avrupa'ya yayılmış. İsviçre'de pizza da ucuz sayılabilecek yiyecekler arasında. Ayrıca her köşe başında McDonalds görmek mümkün.

Dışarıda yemek için en ilgimi çeken şey, Migros'larda bulunan çeşit çeşit yemekler oldu. Hazır alıp evde ısıtıp yiyebileceğiniz bir sürü şey var. Bunun yanında sandviç ve elde yenecek başka şeyler de var. Ancak Migros'un fiyatları da 17 Frank'lık spagettiden pek aşağı kalmıyor!

Basel'de kafeler ise tahmin ettiğimin aksine çok pahalı değildi. Bir kahve ile tatlı yediğinizde ödediğiniz para İstanbul'da Starbucks ya da benzeri yerlerde vereceğiniz parayı çok fazla geçmiyor. O yüzden ben de yoruldukça bol bol kafelerin tanıdını çıkardım.

İlk günün sonunda yorgun argın eve dönerken yine tramvayı kullandım. Victoria'nın evinin bulunduğu Habermatten'e, hatta daha ilerisine tramvay gidiyor. Üstelik Habermatten Basel'in dışında, ayrı bir kasabaya bağlı sayılıyor.

Her durakta bir sonraki tramvayın gelmesine kaç dakika kaldığını gösteren tabelalar var. Bunlar her hattı ayrı ayrı listeliyor. Basel'de geçirdiğim üç gün boyunca geç kalana denk gelmedim.

(Basel tramvay planı)

Basel'deki ikinci günümde de şehrin içinde kaldım. Ancak bu kez meydanları değil, nehir kıyısında dolaştım.

Basel'in içinden geçen Rhein Nehri. Rhein, İsviçre-Avusturya arasındaki bir bölgeden çıkıyor ve Avrupa'yı boydan boya geçerek Hollanda üzerinden okyanusa akıyor.

Rhein Nehri Almanya üzerinden kuzeye çıkıyor, Köln ve Bonn gibi çok önemli şehirlerden de geçiyor. Hatta Almanya'nın önemli sanayi bölgelerinden de olan Köln ve çevresinin bulunduğu bölgeye "Nordrhein Westfalen" (Kuzey Ren - Vestfalya) deniyor.

Rhein Nehri'nin Basel için de önemi büyük. Herşeyden önce nehir, şehir için önemli bir güzellik. Ayrıca geleneksel nehir taşımacılığı anlamında da yararlanıldığından eminim.

Üçüncü günümü ise Basel'de değil, Fransa'nın sınıra yakın kenti Mulhouse'da geçirmeye karar verdim.

Basel gerçekten küçük ve gezilecek yerler çok kısıtlı. İyi bir planlama ile yarım günde hemen hemen tüm kenti görmeniz bile olası. Ayrıca benim gittiğim dönemde saatleriyle ünlü İsviçre'nin ünlü "Basel Saat Fuarı" vardı, orada da epey zaman geçirdim.

Genel olarak Basel'i çok sevdiğimi söyleyemem. Schengen vizeniz varsa, Easyjet'in ucuz bileti Basel'e gitmek için iyi bir neden. Ki bu biletle Basel'e değil 1-2 saatlik yolculuğu göze alıp Fransa'nın Strasbourg'una ya da Almanya'nın Stuttgart'ına gitmeyi düşünebilirsiniz.

Basel, İsviçre'nin kuzeyinde, dediğim gibi tam sınırda yer alıyor. Buraya Easyjet dışında Türk Havayolları'nın direkt uçuşu var. Ayrıca hemen hemen tüm Avrupa havayolları ile aktarmalı uçabilirsiniz.

Ayrıntılı bilgi için:
http://www.basel.com/ (Basel'in resmi web sitesi)
http://en.wikipedia.org/wiki/Basel

23 yorum:

  1. Adsız26.6.09

    Basel de el yapımı kağıt üretilen bir mekan vardı. Aynı zamanda müze galiba. Adını hatırlayamadım affola. Bir gün yolum düşerse oralara, mutlaka elimi hamura bulaştırıp kağıt yapacağım. Çok hevesim var valla:) İsviçre, Hindistan, İspanya ve Grönland mutlaka gezmek görmek istediğim ülkeler arasında... Ölmeden önce sırtıma çantamı takıp gezebilirsem tabi. Çok özendim valla size... Ne güzel gezmişsiniz:) Fotoğraflar da harika...

    YanıtlaSil
  2. Ben iş için gittiğimden yalnız bir gün gezebildim Basel'i, ama belli gidecek bir sürü müze, galeri vs. var. Ama çok pahalı yaaa... :S

    YanıtlaSil
  3. Merhaba,
    Bende birkaç günlüğüne iş için gidecem.Nereleri önerirsin?İsviçre küçük ülke.Farklı şehirlere gittinmi?
    Ayrıca kahvaltı kültürlerini merak ettim.Ne yerler

    YanıtlaSil
  4. Mulhouse'a mutlaka git. Basel merkez'den trenle gidiliyor, 20 dk. sürüyor. Strasbourg da 1-2 saat sürüyor galiba, orası da güzelmiş.

    YanıtlaSil
  5. Güzel bir yazı olmuş, elinize sağlık. En sondaki fotoğrafta görülen Konstanz gölüne gittiniz mi bilmiyorum ama orası da gerçekten çok güzel ,hem yeşil hem mavi.

    YanıtlaSil
  6. Adsız6.9.10

    yazılar için sağol.yakında romaya ordanda kosovaya geceğim.en uygunu isviçre uzuerınden easyjetle gecemek ama sivicre biaz korkutyodu pahalı olması nedenıyle ama sanırım baselde 1 gece hsotelde kalmam ve havaalanı sehir tarnsferi olması guelmıs.cunku bana baselde belkı havaalından merkeze 50 euro odersin dediler.
    guzel bilgilertdi sağol

    YanıtlaSil
  7. Adsız23.9.10

    merhaba.yazınızı özenle okuudm .bende önceki senelerde isviçrenın basel kantonuna gıttım 2 kez ve 3 er ay kaldım..
    evet dedıgınız gıbı bende baseli pek sevmedım.Basel sanayı şehri,ünlü ilaç fırmalrı orada yer alıyor ve rhein de liman kenti yapıyor.ama köyleyi güzel dıyebılırım..isviçrede gezeceksenız iç taraflara gıdeceksınız ınanılmaz doğal güzellikleri var.hayatımda bukadar yesıl bır ülke görmedım almanya ve fransayada gıttım ama isviçre bambaska.biel,bern,luzern ve schaffausen tavisye edebılecegım adresler..
    zaten baselden ıtalyaya 3 saat:)cok küçük bir ülke:D 1 ayda butun kantonları gezmıs olursunuz:)
    sevgıler

    YanıtlaSil
  8. Adsız20.10.10

    Gerçekten çok keyifli ve başarılı bir yazı olmuş sevgili Cemal Bulunmmaz. Okurken resmen Basel'deymişim gibi hissettim. Başarılarının daim olmasını dilerim. Sürçü lisan ettiysem affola. Kendinize dikkat edin. Bol yazılı bir hayat dileği ile... xoxo

    YanıtlaSil
  9. Adsız20.10.10

    cemal yorumlarımızı onaylamazsan yandım olum sen :) irem ayse ve mahalledeki safiye teyzeden selamlar

    YanıtlaSil
  10. bende az önce bilet aldım umarım gezebilirim gönlümce :D kalacak yerim yok hiç yurtdışına çıkmadım ama bilet aldım bakalım hayırlısı :D bu arada tavsiyelere açığım

    YanıtlaSil
  11. Araba kiralayabiliyorsan Basel'den Colmar, oradan da Strasbourg'a git. Alsace bölgesi, son keşfim. :))

    YanıtlaSil
  12. Adsız20.11.10

    Güzel yazı olmuş.5 yıl önce İsviçre'den Türkiye'ye geldim ben.Ülkenin her yanını severim,Basel hariç :) Çok sıkıcı bir kent.Zürich ya da Lucerne'e gitmeliydiniz.Ayrıca fondue yemeden geldıysenız pişman olmalısınız(:

    YanıtlaSil
  13. Adsız28.11.10

    isvicrenin her tarafi mukemmel her seyiyle mukemmel

    YanıtlaSil
  14. Adsız2.12.10

    yeşil pasaportla isvicre vzesiz olmuyor mu bizde easyjetten bilet almayı düşünüoruz da

    YanıtlaSil
  15. Oluyor, İsviçre Konsolosluğu'nu sitesinde bilgi bulabilirsiniz.

    YanıtlaSil
  16. Adsız15.6.11

    güzel yazı olmuş.tşk.yeşil pasaportum var .istanbuldan öte gitmedim nasıl gidip gelebilirim kısaca izah bekliyorum .teşekkürler

    YanıtlaSil
  17. Adsız1.10.11

    mukemmel bır yazı olmus . mulhouse da erasmus ogrencısıyız . yarın buraya gezmeye gıdecegız . tesekkurler =)

    YanıtlaSil
  18. Adsız12.10.11

    Muhteşem bir yazı. Cemal Bey, yazılarınızın devamını bekliyoruz.

    YanıtlaSil
  19. Adsız29.12.11

    su anda basel'deyım yarın burayı gezecegım. 3 gun de zurih'te kaldım. mulhouse'a da bugün gittim, hiç beğenmedim. Cemal bey, yazdıklarınızı aynen paylaşıyorum... mulhouse güzel bir şehir değil...

    YanıtlaSil
  20. inci orhon23.2.12

    ben de kasım ayında baseldeydim.çok düzenli ve güzel bir şehir.şehri okları takip ederek geziyorsunuz.çok güzel bir yöntem geliştirmişler turistler için..süper bir rehber sunumu..

    YanıtlaSil
  21. Bende Basel e iki defa gittim sikici bir yer bencede ..Cok fazla gezilecek yer yok..Ben Zurich e her ay 15 gun gidiyorum yakinda oraya yerlesecegim..Basel Zurich arasi trenle maksimum 55 dk..Zurich e gelinmesini oneririm..Isvicre de gitmedigim Fransiz bolgesi kaldi cenevre vs..Onlara da bu iki ay gidisimde gidecegim..Bende siddetle Lugano ve Araba kiralayarak St.Gallen,Säntis vb Isvicre nin liechtenstein kismina yakin koylerine ve kasabalarina gitmenizi oneririm..Mukemmel bir doga ile karsilasacaksiniz benden size garanti..Ayrica tabi Luzern(Lucerne) e de gidilmeli..

    YanıtlaSil
  22. Adsız25.10.12

    Strasburg a gitmem lazım ama direkt uçuş yok. basel e gidip oradan trenle mi geçsem diyorum? Basel strasburg arası tren günde kaç kez vardır saatlerini nasıl öğrenebilirim...

    YanıtlaSil
  23. Adsız24.5.13

    ben de yarın gidiyorum. birkaç saatlik zamanım var gezmeye bakalım beğenecekmiyim. internetten baktığım kadarıyla fazla gezilecek yeri yok ama yine gidip şehri görmek var. oradan da lorach a geçeceğim. habah ola hayrola.

    YanıtlaSil